Voor uw leerlingen

Zonnenberg Academy luistert en praat. Maar meer nog zet Zonnenberg leerlingen in beweging. Letterlijk. Het blijkt een effectieve manier om leerlingen te raken en ook figuurlijk in beweging te zetten.

Bij examenvrees

De ene examenvrees is de andere niet. Zonnenberg vindt bij elke individuele scholier de oorsprong van angst en onzekerheid. Om vervolgens die leerling de wapens te geven om die demonen met succes te bestrijden. Zo ontstaat ruimte voor andere, nieuwe en fijnere gevoelens: zelfvertrouwen bijvoorbeeld.

Bij faalangst

Faalangst gedijt bij negatieve gedachten. Zonnenberg haalt die voedingsbodem weg en buigt negatief gepieker om in positieve overtuigingen. Overtuigingen over talent en kwaliteit veroveren de vrijgekomen denkruimte. De leerling zal daarna vast nog wel eens falen en teleurgesteld zijn. Anders dan voorheen is er dan het optimistische besef dat er een nieuwe ronde met nieuwe kansen komt. Faalangst wordt succeslust.

Bij gebrek aan motivatie

Elke leerling heeft een ‘aanknop’: een button die bij een lichte aanraking al leidt tot enthousiasme om goedgemutst aan de slag te gaan. Bij nogal wat scholieren ligt die knop onder een dikke deken van bijvoorbeeld gamen, lummelen of somberheid. Zonnenberg trekt met de leerling die dekens met weinig of veel moeite weg en vindt de knop.

Bij geen zin om te praten: Kickchange

Ze zijn er: leerlingen die niet zitten te wachten op Een Goed Gesprek. Die de schouders ophalen als hen wordt gevraagd wat er in hen omgaat. Vergeet daarom even dat gesprek, en ga aan de slag met Kickhange. Kickchange is een bewezen methode waarbij leerlingen met kickboksen en daarvan afgeleide spel- en bewegingstechnieken werken aan controle over zichzelf en aan zelfvertrouwen.

Bij gebrek aan sociale vaardigheden

Mensen zijn niet goed in alleen zijn. Mensen willen ergens bij horen. Dat geldt bij uitstek voor jonge mensen, voor pubers en adolescenten. Contact maken, onderhouden en versterken – het zijn vaardigheden die niet voor iedereen vanzelfsprekend zijn. Gelukkig is het aan te leren. Gelukkig kun je leren contact te leggen en daarbij jezelf te blijven. Het is een kwestie van niet alleen praten, maar ook luisteren. Niet luisteren om vervolgens te reageren, maar om te begrijpen.

Bij een klas die geen groep is

Een klas móet voor elke scholier veilig zijn. Is dat niet het geval, dan is er werk aan de winkel. Dan is het tijd om te achterhalen waar onveiligheid, bijvoorbeeld in de vorm van pestgedrag, vandaan komt. Met een klassentraining laat Zonnenberg leerlingen ontdekken waarom een klasgenoot doet zoals die doet. Het leidt tot vertrouwen, begrip en warmte.

Bij individuele problemen

Groepstrainingen zijn vaak zinvol, maar zo nu en dan is individuele begeleiding gewenst. Al was het maar omdat sommige jongeren het niet fijn vinden om binnen een groep aan persoonlijke problemen te werken. Alle begrip daarvoor. Intensief één op één-contact maakt belemmeringen en talenten zichtbaar en leidt tot een effectief traject op weg naar bijvoorbeeld meer zelfvertrouwen, contactuele vaardigheden en werklust. En sowieso tot persoonlijk geluk.